Podstatu
 křesťanskosti si můžeme vymezit rozličnými způsoby.
 Vždy však přitom bude hrát hlavní roli postava Ježíše coby Božího
 syna. Pro mě jakožto „oficiálního nevěřícího“ je
 křesťanství neodmyslitelně spjato s vírou, a to právě s
 vírou, že v těle Ježíše sestoupil Bůh k lidem na tento svět,
 aby jim nabídl možnost spásy. Křesťanství je vírou v Ježíše
 Nazaretského jakožto vykupitele. A protože přijmout tuto
 víru za svou – v oné doslovnosti, v jaké se obyčejně předkládá
 – se mi (zatím) nezdařilo, nehovořím o sobě jako o křesťanovi.
 Nemohu být ovšem i tak křesťanem? 
 Zkušenost
 v hospici mě utvrzuje v názoru, že „křesťanskost“ spočívá
 v přihlášení se k určitým hodnotám, které Ježíš (ať už ho chápeme jako Božího syna,
 historickou postavu či symbol) ztělesňuje. Hodnotu základní zde
 představuje přesvědčení o důstojnosti každého
 jednotlivého člověka. Jen z titulu toho, že je člověkem.
 Tento pohled je v konečném důsledku zakotven ve víře, protože
 fakt, že každý člověk má svou hodnotu, není empiricky ani
 rozumově dokazatelný. Můžeme jej pouze jakožto výraz víry
 přijmout za svůj. Nebo si říct s Lévinasem – tvář druhého je
 postačujícím argumentem. 
 Hospicová
 péče je bytostně spjatá právě s touto vírou. Odkud jinud by
 pak ti, kdo ji poskytují, mohli brát motivaci a sílu pro to, co
 dělají? Právě přesvědčení, že člověk má svou vlastní
 cenu i tehdy, když již nemůže společnosti „odvádět žádný
 výkon“ a stává se „bezmocným“, jim umožňuje být
 umírajícím lidem nablízku s plným lidským nasazením až do
 posledního okamžiku. Není důležité, že je to člověk cizí a
 nemohoucí. Určující je, že je to člověk. Ptáme-li se proto,
 jsme-li křesťany, ptejme se nejdříve, zdali uznáváme důstojnost
 a cenu každého jednotlivého člověka.
 Do
 mysli se pochopitelně vtírají zneklidňující otázky. Zaslouží
 si naši úctu lidé, kteří ji sami druhým neprojevují a
 neprojevovali? Kteří druhým ublížili, a to často až drasticky?
 Klasická námitka zní – a co vrazi? Myslím, že křesťan na
 takovou otázku odpovídá kladně. Druhého přijímá se vším,
 co si daný člověk v sobě nese. To ovšem neznamená, že by sobě
 měl nechat ublížit. Slova o „nastavené tváři“ nelze brát
 doslova. Stejně tak v otázce odpuštění. Přijmout druhého
 jakožto člověka neznamená odpouštět mu jeho zlé činy. Leda
 ty, jichž se dopustil na nás samotných, jelikož odpuštění je
 ryze intimní akt mezi dvěma lidmi – omilostňujícím a omilostňovaným. Nelze druhým odpouštět činy, které spáchali
 na jiných.  
 Moment
 přijetí vnímám jako druhý určující rys
 křesťanskosti. Rozumím-li správně křesťanskému pohledu na
 svět, je to právě ujištění, že Bůh-Otec přijímá každého
 člověka, se vší jeho špatností a hříšností, co tvoří
 jádro radostné zvěsti. „Pojď ke mně. Přijímám tě
 takového, jaký jsi. Se vším beze zbytku. A bez soudu.“ V tom
 vidím poselství Ježíše Nazaretského. A to, co mnohým lidem
 chybí. Stačí se rozhlédnout okolo sebe, abychom viděli, kolik
 lidí trápí skutečnost, že je druzí nechtějí nebo nedokáží
 přijmout takové, jací jsou. S jejich chybami a nedokonalostmi. A
 jak jsou kolikrát zaskočeni, když je někdo přijmout a nesoudit
 dokáže. Někdy to vede až k slzám nebo k volání „Tak už mě
 konečně zavrhni, vždyť jsem tak špatný!“ Cítím v tom
 skrytou dětskou touhu po nepodmíněné lásce. Lásce, která
 se neptá a která se nedává „podle zásluh“. 
 Dnes
 si podobné věci vysvětlujeme spíše jazykem psychologie než
 jazykem náboženské víry. Právě psycholog (či psychoterapeut) je postavou, která v
 moderní době nahradila v péči o duši duchovního. Ale je
 duchovní psychologem plně nahraditelný? Osobně se domnívám, že
 není. Třeba proto, že nemůže nabídnout ujištění o lidské
 důstojnosti, které je základem lidského duševního zdraví. A
 pokud tak přece jen činí, uchyluje se k určité formě víry,
 čímž překračuje hranice „vědy“, jak je v moderní době
 chápána. 
 Mám-li
 se vrátit k úvodní otázce po tom, co je to „být křesťanem“,
 odpovídám si: být křesťanem znamená uznávat důstojnost
 každého člověka a ve svém jednání přijímat lidi
 takové, jací jsou. A – veden opatrností – dodávám, že
 to neznamená nechat si od druhých všechno líbit nebo se zdráhat
 vznášet na druhé morální nároky a požadavky. Jádrem
 křesťanství je sice láska k bližnímu. „Milovat
 bližního svého“ však nesmíme zaměňovat za „dovolit
 bližnímu svému cokoliv“. Křesťanem není ten, kdo je na
 všechny za všech okolností „hodný“, ale ten, kdo druhého
 nezavrhuje, přestože se na něj třeba momentálně zlobí. Opět
 si můžeme vypomoct přirovnáním ze vztahu mezi rodičem a
 dítětem: i rodič někdy dítěti vynadá a možná mu i dá přes
 zadek, aniž by to nutně znamenalo nedostatek lásky.  
 Přijmete-li
 za své tyto mé myšlenkové pochody, můžete se na závěr
 společně se mnou zeptat: jsme křesťany? 
 (Tuto
 svou úvahu věnuji všem čtenářům tohoto blogu pro čas vánoční,
 jehož příjemné a klidné prožití vám tímto přeju.) 
