Komentáře: Kdy(ž) demokracie ohrožuje svobodu https://blog.respekt.cz/vido/kdy-z-demokracie-ohrozuje-svobodu/ Otevřený blogovací systém týdeníku Respekt Wed, 23 Aug 2023 07:17:26 +0000 hourly 1 https://wordpress.org/?v=4.9.4 Od: RV https://blog.respekt.cz/vido/kdy-z-demokracie-ohrozuje-svobodu/#comment-94967050 Fri, 09 Nov 2007 13:54:56 +0000 http://blog.respekt.cz/?p=46027970#comment-94967050 to Marvin
Díky. 🙂

]]>
Od: Marvin https://blog.respekt.cz/vido/kdy-z-demokracie-ohrozuje-svobodu/#comment-94966900 Fri, 09 Nov 2007 13:21:32 +0000 http://blog.respekt.cz/?p=46027970#comment-94966900 Klobouk dolů
Článek jsem přečet pozorně dvakrát diskuzi pod ním jsem zvládl tak do poloviny. Takže vlastně dvakrát klobouk dolů. Jednou za výborný článek (podle mých měřítek mohl být evidentně dvakrát tak dlouhý, když je to zajímavé na délce nezáleží) podruhé za trpělivost odpovídat některým diskutujícím. 🙂

]]>
Od: zachar https://blog.respekt.cz/vido/kdy-z-demokracie-ohrozuje-svobodu/#comment-94960860 Wed, 07 Nov 2007 13:09:13 +0000 http://blog.respekt.cz/?p=46027970#comment-94960860 Hegel
Fajn,ze editor nefunguje,blbost je tak viditelnejsia.Dialektika je neuprosna,nic nie je vecne-alfa & omega.Kapitalizmus ako system sa meni,len kazdy to nevidi.Predlzuje agoniu autodestrukcie,speje to k jednemu riadiacemu centru,len ci to dovtedy homo sapiens vydrzi.

]]>
Od: Jaroslav https://blog.respekt.cz/vido/kdy-z-demokracie-ohrozuje-svobodu/#comment-94958490 Tue, 06 Nov 2007 13:06:03 +0000 http://blog.respekt.cz/?p=46027970#comment-94958490 to RV
Já si myslím, že je to právě špatně.

Jakmile se z občanského principu stane ideologie, tak to svádí k násilnému šíření (jako u každé ideologie)

Viz. USA šíří násilím ideologii demokracie a samy porušují její principy. Falešnost každé ideologičnosti se pozná v její rozporuplnosti.

Porovnejte to s Kanadou – nedělá z občanské demokracie ideologii ale skutečnost. Nic násilím nešíří. Maximálně se stává útočištěm pro všechny, kdo chtějí žít v neideologické občanské společnosti.

(Ale vím, co jste chtěl říct. Jen jsem chtěl poukázat na to, že přílišný důraz na ideologičnost je nebezpečný)

]]>
Od: RV https://blog.respekt.cz/vido/kdy-z-demokracie-ohrozuje-svobodu/#comment-94957810 Tue, 06 Nov 2007 11:40:58 +0000 http://blog.respekt.cz/?p=46027970#comment-94957810 to Jaroslav
Možná jsem to vyjádřil nepřesně. Tak jinak.

Vycházím z chápání pojmu „ideologie“ jako určitého souboru politických idejí. Svoboda a občanství jsou určitě politickými idejemi. Proto lze systém politických idejí, který vnímá jako prioritu ideje politické svobody, občanství apod. chápat jako jednu z ideologií. Ideologie je to, co leží v podloží nějaké politické koncepce, politického programu apod. Pravda, dnes už se politika do značné míry de-ideologizovala a posunula směrem k technokracii. A slovo „ideologie“ se zprofanovalo.

Jinak s pojmem svoboda se dá operovat i na obecnější rovině. Pak už by nešlo o ideologii, ale určitou (politickou) filozofii. Viz napří. Locke, Rousseau apod.

]]>
Od: Jaroslav https://blog.respekt.cz/vido/kdy-z-demokracie-ohrozuje-svobodu/#comment-94957790 Tue, 06 Nov 2007 11:33:28 +0000 http://blog.respekt.cz/?p=46027970#comment-94957790 to Camille a RV
K vaší otázce, není-li sám občanský princip ideologií:

Občanská společnost = svoboda jednotlivce + fair play

Ideologická společnost = jednotlivec podřízený ideologii, která je vydávána za vrchol fair play

Rozdíl mezi nimi je markantní přes požadavek zdokonalování společnosti:

Zdokonalování občanské společnosti = více svobody jednotlivce + více fair play.

Zdokonalování ideologické společnosti = více ideologie + více podřízenosti jednotlivce této ideologii.

(Tzn. více náboženství, více nacionalismu, více komunismu, více konzumerismu, více oddanosti Vůdci společnosti atd. v životě jednotlivce)

Tvrdit, že občanský princip je ideologie, je jako tvrdit, že pojmy svoboda, spravedlnost a pravda jsou ideologie.

]]>
Od: RV https://blog.respekt.cz/vido/kdy-z-demokracie-ohrozuje-svobodu/#comment-94957360 Tue, 06 Nov 2007 09:06:21 +0000 http://blog.respekt.cz/?p=46027970#comment-94957360 to Camille
„Pokud jde o občanský princip x ideologie, není sám občanský princip ideologií (či projevem nějaké ideologie)? “

Já si myslím, že je. Pokud tedy bereme pojem „ideologie“ jako popisný, ne jako pejorativní.

]]>
Od: Camille https://blog.respekt.cz/vido/kdy-z-demokracie-ohrozuje-svobodu/#comment-94956940 Mon, 05 Nov 2007 23:13:17 +0000 http://blog.respekt.cz/?p=46027970#comment-94956940 to Jaroslav
Ano, je přirozené, že společnost nepřiznává plná práva těm, které nepovažuje za své členy. Zcela jistě se shodneme na tom, že cizinci (ať už legální či ilegální) členy té společnosti nejsou (leda by se naturalisovali).

Jenže to nebyl případ žen a otroků. Ti byli členy té společnosti (a to i v politickém smyslu- třeba otroci se započítávali do počtu obyvatel pro potřeby vymezování volebních obvodů), byli občany daného státu, ale byla jim přiznána jen jen některá občanská práva.

Pokud jde o občanský princip x ideologie, není sám občanský princip ideologií (či projevem nějaké ideologie) ? (Já to nevím, proto se ptám…)

]]>
Od: rs https://blog.respekt.cz/vido/kdy-z-demokracie-ohrozuje-svobodu/#comment-94955970 Mon, 05 Nov 2007 18:54:02 +0000 http://blog.respekt.cz/?p=46027970#comment-94955970 to david mervart
Ano, preklad pana Kaipra zrejme odpovida lepe puvodnimu nazvu, ale pro zakladni orientaci a pripadne hledani titulu je jiste vhodnejsi preklad, pod jakym kniha skutecne vysla (muj komentar byl minen pouze jako technicka poznamka).

]]>
Od: RV https://blog.respekt.cz/vido/kdy-z-demokracie-ohrozuje-svobodu/#comment-94955120 Mon, 05 Nov 2007 15:38:51 +0000 http://blog.respekt.cz/?p=46027970#comment-94955120 to david mervart
Aha, tak díky za vysvětlení. 🙂

Já jsem samozřejmě zvyklý na všelijaké špílce a vyrýpávky. Ale zrovna od Vás mi tohle nějak moc nesedělo.

Budu se těšit na nějaký Váš příští „referát“.

]]>